6.5.12

Hikmah disebaliknya..

Salam, lama benar tak update citer2 terkini, sejak dok ulang alik Kudat- KK, KK- Kudat ummmm kesempatan tok jenguk sini terbatas, kat Kudat, memang takder line tenet la, kalu nak guna sangat2 , kena g opis en.gogoyeaha tumpang main intenet sejam dua, tu pun kalu rasa sangat2 pentingla..Bila balik kk pulak, tahu2 jerlah, cuti 2 hari, 2 hari tu semua benda nak kejar, kemas umah wajib, setelkan dulu rumah pastu bolehla meronggeng ke KK, keluar pagi baliknya kalu tak gelap lom lagi tuh pijak tangga rumah..hehhehhehe..KK- Kudat takderlah jauh sangat pon, dalam 3 jam dah leh sampai KK, tp yg busannya jalannya teruk, ader 1 kawasan jalannya  teramatlah teruk..kalu basuh keta alamaknya memang sia2 lah, jap agi keta penuh ngan debu..memandangkan Kudat - KK hanya 3 jam, maka selalulah kami balik KK, seminggu sekali, kalu paling lama pong 2 minggu sekali mesti turun KK, takleh la nak dok lama2 kat situ..rindu kk..hehehhehhe..mana boleh, hati ni meroyan jer bila ingat KK, kalu tiba hari jumaat je, aisey memang tak senang duduk, kalu boleh nak jugak balik KK. Entahh jiwa belum lagi rasi ngan Kudat kot, walaupun tahun ni dah masuk 2 tahun di sana, ummm sungguhla tidak seronok, KK sentiasa dihati..ceh wah!!

Tak tahu nak citer pasai aper, rasa mcm banyak benda nak citer, tp idea macam tarak mari pulak..beku kali sbb dah lama tak berblog..Put3 kata " mama citer pasal along la"..idea yg bagus gak tu..put3, anak sulung saya yg skrg sudah 6 tahun, sudah bersekolah tadika di KEMAS Kudat.. dahulanya sebelum di KEMAS, dia saya skolahkan di Tadika St. Peter, ngan yuran yg agak mahal kalu nak dibandingkan ngan Tadika yg ader di Kudat, n tadika ni diperbualkan  org adalah tadika yg terbaik di Kudat..yg bonusnya dia ader ajarkan bahasa cina, ader kelas computer, buku2 latihan nampak hebat, sekolah canggih manggih ,pendekkan citer, mengambil kira percakapan org yg kata sekolah ni hebat n bagus, maka saya daftarkan dia di sekolah ni ngan harapan dia tidak ketinggalan jauh dr rakan sebaya dia yg lain, si put3 ni 6 tahun baru 1st time masuk sekolah, masuk sekolah memang 0, tak reti satu benda, tahu bilang 1-10 tp tak kena nombor, tahu baca abc tp tanya tahu menghafal, kijer dia seharian adalah tv, kalu ader yg dia pandai itu adalah dr tv..kalu saya ajar kat rumah pong, ummm buat sakit anak tekak jer, bila kita tahu anak kita tahap yg mcm tu, semestinya kita nak cari sekolah yg bagus, dgn harapan dia boleh belajar ngan cepat, takut bila memikirkan dia akan jauh ketinggalan, maka saya redha kan diri ngan yuran pendaftaran dia yg mahal jugak..org bln 1 start sekolah, dia bulan 2 baru terhegeh2 nak masuk sekolah, setel pendaftaran, maka sekolahlah anak saya di tadika cina itu, sebeban buku digalasnya,hati mamanya pon nampak hepi sbb tengok bukunya ok, persekitaran sekolah pong ok, tok 6 tahun ader 6 kelas, 1 kelas hanya ader tak sampai 20 org..permulaan sekolah semua ok, masuk hari ke3, ke 4, bila check buku sekolah dia, nampak sangat bukan dia yg buat, sbb anak saya jarang pegang pensil, maka saya teramatlah kenal tulisan dia yg baru2 nak belajar menulis, habis buku dia kawan dia yg buat, kalu bukan kawan, cikgu yg buat, nampak jelas n terang lagi nyata tulisan cikgu, yg paling2 saya geram bila cikgu tanda buku dia n siap cikgu buat bintang lagi, wahal bukan dia buat pon, dimanakah cikgu dia, tidak pantaukah dia anak2 murid yg hanya tak sampai 20org..time tu mula timbul rasa tak puas hati. Balik jer skolah mesti saya akan periksa buku sekolah dia, n benda ni berulang, lagi2 kwn dia yg buat, bila ditanya kenapa kasi kwn buat, alasan dia mudah sbb kwn nak buat n along tak pandai, ummm mendidih saya dengar bila dia ckp cam tu, saya tidak salahkan kwn dia yg amatlah rajin menyiapkan kerja sekolah org lain, tp saya marah pada anak saya sendiri yg mengharapkan org lain tok menyiapkan kijer sekolah dia, balik skolah saya akan padamkan balik tulisan yg kwn dia buat, n dia akan buat semula, yg peliknya boleh jer dia buat..errrrrr..selalu saya katakan pada dia kalu along tak pandai, along conteng pon takpe janji along yg buat.mama nak along berusaha sendiri, maka bila selalu dimarah oleh saya, setiap pagi boleh nampak air muka along keruh, muka berkerut jer bila nak g sekolah seolah2 tension ngan pesanan2 saya..bapaknya pon nampak, dia tak hepi.

Buku sekolah satu hal, cikgu satu hal, oklah lagi sbb pk nanti pandailah anak saya, mula2 mungkin dia kekok lagi kot, mamanya ni selalu positif walaupun dah tak yakin. Tp yg paling menyakitkan hati adalah bab, BERAK ngan bahasa kasarnya..selalunya b4 g kelas , dia dah siap2 buang air besar kat rumah, entah mcmana satu hari n mungkin Allah jugak nak bg petunjuk..suatu hari en gogo bertanyakan pasal buang air kat sekolah, along tetiba cakap, td dia Berak tp cikgu bg tisu je, cikgu tak bg air..bayangkan dia berak dr pagi lap pakai tisu jam 12pm baru basuh pakai air kat rumah..waaaa..mengamuk en gogo ngan saya, saya bila tahu mcm tu mengalir airmata, along pong menangis sama, sedih bila anak yg kita didik kat umah ttg kebersihan , di sekolah macam tu pulak, kesian kat anak..sbb mak nak anak pandai, sampai terlepas pandang benda2 mcm ni..dang2 esoknya jugak saya behentikan dia dr sekolah tu walaupun baru 2 minggu sekolah, duit pendaftaran baru je byr, lesap gitu jer dekat rm500, pk takpelah pejam mata, mungkin ader hikmah yg lagi baik..yg saya peliknya boleh dikatakan tadika tu 60% yg hantar anak sekolah kat situ adalah org islam, ummm saya taknak pk pasal org lain, yg saya tahu cukuplah setakat tu jer along sekolah kat situ..

Selepas along saya keluarkan dr sekolah tu, baru terdetik dihati..terima kasih ya allah kerana memberikan hikmah ni..baru saya tersedar, sebelum ni sedar tp tak tahulah mungkin gelap mata, kot..tp hati en.gogo tiap kali hantar dia sekolah cina tu memang tak sedap..masuk sekolah dia, sebesar2 salib..ya allah mintak jauhla..terdetik mcm betapa jahilnya saya seolah menghantar anak saya g gereja..ya allah , terima kasih ya allah kerana menyedarkan kami dr awal..kwn, cikgu n berak mungkin itulah hikmah yg Allah nak saya tahu..n sampai hari ni, saya tidak putus2 bersyukur kerana Allah menyedarkan saya dr awal..

Abis citer tadika Cina, nanti saya sambung ke Tadika KEMAS pulak, detik2 manis buat along n saya bangga ngan Tadika Kemas, walaupun yuran hanya rm10 sebulan, sekolah beratapkan zink, tp dia tetap cemerlang ngan usaha dia sendiri..oppppp cerita Kemas akan saya sambung next entry ya..sudah mengantuk nih..
..



4 comments:

Unknown said...

Assalammualaikum ain, lama betul tak update blog ye? Rindu KK? hehe...meh la pindah balik...

Pasal along sekolah tadika cina tu, hati2 la ye. Kat sini mmg bnyk sgt gereja sampai kita pun boleh tak perasan. Anak akak pun bercampur dgn bdk2 yg kristian, selalu ckp bukan2. Nasib baik dia tanya kita mak bapak dulu kalau ada apa2 kemusykilan.

Ainazli said...

wassalam kak, tulah lama sepi ni, nak sangat2 pindah kk, tp macam takder peluang lagi ni, kalu boleh nak pindah terus balik semenanjung..heheheh..

pasal skolah tu, itulah banyak jugak dengar2 yg kureng sedap ditelinga, tp sbb mak yg terover nak kasi anak cerdik lebih ginilah jadinya..nasib baik setiap hari dia saya bekalkan ngan menu yg sama ngan tadika dia..memang kalu dia g sekolah berbakul2 pesanan saya tok dia..

ummmm skrg disebalik hikmah tu, hati saya dah tak risau lagi..lagi senang ngan [erkembangan dia walaupun hanya d KEMAS!1

QASEEH HATIKU QASEEH said...

assalamualaikum...

prob kita sm la..kc anak sekolah mhl2 tp x jgk pndai mmbaca n mengira..mo antar p tabika kemas perpaduan mcm x yakin ja..x tau knp..pdhl x prna pn cuba..anak yg 1st mmg sekolah cina dlm kawasan gereja lg..asben x suka tp tawakal shj..anak2 pn kita ajar sungguh mn yg boleh n tak boleh..siap bg tau teacher nya lg..psl mkn anak2 bw mknn dr rmh..luckily dia pemilih mkn...so mkn yg d tapau saja dr rmh..yg 2nd sekolah d kindie chung hwa..yuran mmg mhl n sekolah tu asyik2 mintak duit utk itu ini derma la...dr umur 4 yrs sekolah ctu x pndai mmbaca..ada urg ckp boy lmby ckit..girl cpt..tp sy x puas hati...tp heran nya kami masi bole bersabar smpi atahun ke-3 (2012)...awal tahun masi x pndai mmbaca..mengja..kelam kabut sy cari kumon centre..daftar just utk subjek english n maths..120 persubjek per mons...antam la...asal anak pndai..ctu bkn tuisyen tp pusat perkembangan minda..dlm 2 mons..syukur la anak pndai mengeja n mengira..b4 tu cuma knl no. 1-20..skrg over 100 sda..in english n malay...sy suspek teacher2 d ctu mengharap kan parents mengantar anak2 tuisyen dgn dia urg..kira mo cari xtra money la tu..psl berak...anak2 berak d rmh..klu berak d sekolah yg girl ckp dia cebok..yg boy x tau pl...

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)