9.9.09

Meriahnya Raya Dulo..Dulo!!

Masih lagi di bulan Ramadhan, tinggal 10 hari lagi nak raya, aura raya pun dah rasa ni..ngan sekut raya baunya bersimpang siul 1 taman, persiapan baju2 raya, rumah yg bertukar perabot, semua boleh dirasai sekarang, lori2 kecik tak putus2 kuar masuk taman ni..perggghhh kaya2..yg nak balik beraya kat kg, tentunya tak sabar2 dok menghitung hari, saya jugakla yg tersengih sorang2 kat sini..tok raya x ni, kami sekeluarga beraya di sini jer..tak tahulah mcmana nanti..telan jerlah, harap2 takder tumpah air mata selautan nati, kiranya ni 1st timer beraya berjauhan dr keluarga, kalu raya haji tu dah biaser, tp tok raya ni kita tengoklah guaner nanti..

Memandangkan raya kat umah sendiri, persiapan ala kadar jer, buat yg maner patut, lebihkan tok Puteri jer, selai baju kurung n 3, 4 lai baju2 nak wak beraya nanti, tok kami laki bini cukuplah ngan baju yg sebelum2 ni...hehehheh..baju raya tahun lepas belum terusik lagi, nak wak canner, pakai baju kurung sekali setahun jer..agak2nya kalau saya pakai baju raya taun lepas punya depa kat sini perasan ker..hehhehehe!!!kalu beraya kat kg nak jugaklah melaram sakan, tp tulah tema tok tahun ni..ikut kesesuaian..belasah ajer..hahhahha..

Persiapan raya, saya buat sekut sikit2, tu pun baru mula semalam, aderlah 2 jenis, sarang semut n biskut gajus, dapatla dalam 100pc, yg lain2 hari lain pulak, rasa mcm awal pulak saya bikin biskut raya, lainlah kalau saya berkerja, ni setakat dok umah 3, 4 hari nak raya sempat lagi buat kot!! jgn nanti terhegeh2 nak buat sudahla, dahla dekat2 nak raya banyak benda lagi nak buat..kita tengoklah nanti, ader lagi 3,4 jenis lagi yg bermain2 dalam pikiran ni..sempat ker timah oiiiooooo..

Langsir saya dah awal2 dah pasang, senang dah takyah panjat2 dah lepas ni, sekarang banyak lebihkan tok cuci bersih umah jer, ader ker yg nak datang ni..huhuhuhu..menu tok raya pun masih dalam pertimbangan n menunggu kelulusan ahli jemaah tinggi..tengah dok berkira2 nak buat yg berat2 atau yg ringan2 dulu tok raya pertama, sebabnya raya per1 confirmlah kami kuar beraya, kalu buat ala kadar, kang ader member datang, takkan nak air ngan sekut jer..pkkkk..pkkkkkkkkkk..soto ok kot?

Citer, pasal raya tentunya tak abis, nak2 biler diimbas nostalgia dulu2 masa zaman2 kita beraya rasanya lagi sonok n meriah kan..kann..dulu ingat lagi zaman kecik2 berlawan meriam buluh ngan kampung seberang yg dihalang hanya dengan sebatang sungai..saya pemerhati jer ya!!teringat lagi satu kisah, ader member pasang mercun, bunyi kuat sangat sampai org tua yg dok sembahyang tetiba melatah..lucu..lucu..terkejut bah bunyi mercun tu..tp sekatang pakcik tu dah arwah pun..dulu2 lagi, mercun, bunga api takder sekatan pun, kami nak main suka hati jer..siap berpuak2 n masa tu bunga api n mercun murah jer, tak mcm sekarang, ambik yg tu sikit, yg ni sikit, mak aiiiii dah rm20, memang cekek darah betoiiii..itulah barang kawalan, bagus gak, kalau tak dilarang nampak gayanya abis putus kaki tangan budak2 ni..bukan dengar kata pun, kalau dah main tak ingat,,main bunga api yg biaser tu pun macam2 aksi, mcmaner tak putus kaki tangan..hehhehehe..bebel pulak, tulah nak citer meriahnya raya dulu sebab ader bunga api, ader pelita ader suara2 kanak keliling kg, malam menjelang raya mak2 bertukar juadah..tp sekarang semua sunyi n tulah benda yg saya paling rindu biler raya selain bermaafan..

Oklah coretan bersambung lagi..nanti kita jumper lagi d n3 yg seterusnya!!

3 comments:

ain said...

alahai...siannya dier beraya jauh dr keluarga!! nasib baik now ni dh zaman teknology..u can reach those far in seconds aje. ada telephone, skype n everything. tp tetap x sama kan klu kita dpt kumpul bersama!!

psst...jgn nangis sakan pg raya, udah ler.

mummyseri said...

ain..
ok n teratur je prsiapan ain tuk raye yek..nnt dtg uma seri amek kad raye yek..
esok seri balik kg..k
jgn sedih2 tau raye kt sini..tp seri rase mmg nnt bile dgr takbir raye msti sedih jugek sikit kan xpe ain ada putri n abahnyer :)

munie said...

npe plak xbli, raye thun nie???
by da way duit rye jgan lupe...hehe
byk nyer bju raye pu3...